Sådan beholder du dine bedste medarbejdere
- Marie
- 8. dec. 2017
- 3 min læsning

Du har brugt en masse energi på at skaffe det rigtige personale til virksomheden, og det du mindst af alt vil have, er at de forlader teamet igen. Hvervning er normalt en dyr og tidskrævende proces, så jo bedre du kan holde på dit personale, desto bedre.
Der er selvfølgelig faktorer, der ikke er under din kontrol, men der er visse ting, du kan gøre for at minimere pludselige opsigelser.
Vær skarp på, hvem du ansætter: Ansætter du folk for lige nu eller for fremtiden? Prøv at ansætte mennesker, der er fleksible, som kan imødekomme virksomhedens forandrende behov med tiden. Hvis du på forhånd ved, at der eksempelvis vil være sæsoner med mere eller mindre arbejde end andre, så tal med kandidaten om det til jobsamtalen.
Sørg for en ordentlig introduktion: Det viser sig desværre, at der mange steder er et kæmpe gab mellem de ressourcer, der bruges på at rekruttere en ny medarbejder og de ressourcer, der bruges på at oplære og integrere den nye spiller på holdet. Men hvis den nye medarbejder ikke oplæres og integreres godt, er der risiko for, at personen opsiger sin stilling i utide. Derfor: Brug god tid på en ordentlig introduktion. Fortæl om forretningen, vis hvor toilettet er, hvordan man laver kaffe og hvor man holder pause, og tildel eventuelt den nye en mentor, som kan tage personen under sine vinger.
Giv dine ansatte fordele: Lønforhøjelser falder selvfølgelig altid i god jord, men der er meget andet, man kan gøre for at forbedre den almindelige moral på arbejdspladsen. Det er altid en god idé at give medarbejderrabatter på virksomhedens produkter og servicer. Ikke alene får du en omvandrende reklamesøjle, du giver samtidig de ansatte en følelse af at være ”en del af familien”, hvilket skaber tilhørsforhold og loyalitet.
Husk at rose og motivere: Du bør regelmæssigt lade de ansatte vide, at de er værdifulde medlemmer af organisationen. Dette kan du gøre ved at køre en 'Ugens medarbejder'-konkurrence eller ved at forøge incitamenter for at opnå produktionsmål. Sørg for at dele rosen ligeligt ud, ellers kan personalet blive fornærmet på de få udvalgte.
Personaleudvikling: Regelmæssige udviklingsplaner og samtaler viser de ansatte, at du tænker på deres fremtid og velbefindende. Sørg for at drøfte, hvad dine ansatte synes om deres job, deres fremtid og den almindelige følelse i arbejdsmiljøet. Ser du potentiale i en af dine ansatte, så sørg for at tale med dem om deres udviklingspotentiale, og om de har lyst til at få mere ansvar. De dygtigste vil kun blive mere motiverede af at vide, at du har lagt mærke til deres gode indsats.
Sociale begivenheder: De mest succesfulde og velfungerende arbejdspladser er ofte nogen, hvor der er et højt niveau af venskabelighed blandt kollegerne. Der er en hårfin skillelinje mellem at give mulighed for, at de ansatte kan finde sammen uden for arbejdspladsen, og 'tvungen morskab'. Du kan for eksempel sørge for at der til planlægningsmøder gøres lidt ekstra ud af det, som at byde på et fælles måltid, hvor i har mulighed for at hygge jer sammen og skabe en følelse af fælleskab og sammenhold.
Hvis det bare ikke går
Uanset hvor god din hverveproces og introduktion har været, kan du have taget den forkerte beslutning. Der kan være masser af grunde til, hvorfor en nyansat ikke passer ind. Uanset hvad grunden er, er det bedre for alle parter at tage emnet op så tidligt som muligt. Sådan en samtale kan også bevirke, at den ansatte måske får øjnene op for, at de kan gøre det bedre, inden det er for sent, og du bliver nødt til at afskedige ham eller hende.
Commentaires